Výuka geověd včera, dnes a zítra – reflexe učitelů a žáků
Elektronicky publikováno: 2024-08-08 Barth, V. (1951): Cíl a obsah vyučování geologii na střední
škole. – Přír. Vědy ve Škole 1, 355–357. Bicanová, L. (2013): Míra popularity geologických věd mezi
žáky základních škol a víceletých gymnázií. – Pedagog. fak.
Jihočes. univ. České Budějovice. Bouček, B. (1970): Personalité et l‘oeuvre scientifique de
Joachim Barrande. – Čas Mineral. Geol. 15 (1), 12–19. Cílek, V. (2009): Geolog Charles Darwin. Jak geologie objevila
čas a biologie evoluci. – Vesmír 88 (7), 460–464. Darwin, Ch. (2007): O vzniku druhů přírodním výběrem. –
Academia. Praha. Dvořáčková, S. – Rypl, J. – Kučera, T. (2018): Vztah českých žáků k výuce ne-
živé přírody: postoje, znalosti a nejrozšířenější miskoncepce. –
Geogr. Cassoviensis 12 (2), 133–145. Fatka, O. – Budil, P. – Grigar, L. (2015): A unique case of
healed injury in a Cambrian trilobite. – Ann. Paléont. 101 (4),
295–299. Fendrych, M. (1948): Geologie a mineralogie v přírodovědném
vzdělávání. – Přír. Výchova 1, 97–107, 129–140. Fermeli, G. – Meléndez, G. – Calonge, A – Dermitzakis, M. – Steininger, F. – Koutsouveli, A. – Neto de Carvalho, C. – Rodrigues, J. – D’Arpa, C. – Di Patti, C. (2011): Geoschools: innovative teaching of geosciences in secondary schools and raising awareness on geoheritage in the society. In: Actas de la IX Reunión Nacional
de la Comisión de Património Geológico (Sociedad Geológica de Espana). Avances y retos en la conservación del Património Geológico en Espana, 120–124. – Universidad de Léon.
Léon. Fleissig, P. – Šulc, J. – Matějka, D. (2024): Za nerostným bohatstvím Plzeňska.
52. exkurze České geologické společnosti. – Čes. geol. spol.
Praha. Frisch, W. – Meschede, M. – Blakey, R. (2022): Plate Tec-
tonics, Continental Drift and Mountain Building. Second
Edition. Springer Nature Switzerland AG. Gall, M. D., ed. (2003): Educational research: An introduction
(7th ed.). – Allyn and Bacon. Boston. Habětín, V. – Kočárek, E. – Trdlička, Z. – Novák, Š. (1973): Geologické vědy – přehled mineralogie, petrografie a geologie. – Stát. pedagog. nakl. Praha. Hajná, J. – Žák, J. – Kachlík, V. (2011): Structure and stra -
tigraphy of the Teplá–Barrandian Neoproterozoic, Bohemian
Massif: A new plate-tectonic reinterpretation. – Gondwana
Res. 19 (2), 495–508. Herbert, S. (2005). Charles Darwin, Geologist. – Cornell Univ.
Press. Londýn. Hess, H. (1962): History of Ocean Basins. In: Engel, A. E. J.,
James, H. L., Leonard, B. F., ed.: Petrologic Studies:
A Volume to Honor A. F. Buddington, 599–620. – Geol. Soc.
of America. Boulder. Chlupáč, I. (1999): Vycházky za geologickou minulostí Prahy
a okolí. – Academia. Praha. Chráska, M. (2007): Metody pedagogického výzkumu: základy
kvalitativního výzkumu. – Grada. Praha. Chvátal, M. (2014): Geologie pro gymnázia. – Fortuna. Praha. Jeřábek, J., ed. (2021): Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: úplné znění upraveného RVP G. Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy. Praha. Jeřábek, J., ed. (2023): Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: úplné znění upraveného RVP ZV. – Min.
škol., mlád. a tělových. Praha. Jůva, V. (2009): Historická pedagogika. In: J. Průcha, ed.: Pedagogická encyklopedie. – Portál. Praha King, C. (2008): Geoscience education: An overview. Studies in Science Education 44 (2), 187–222. King, C. (2013): Geoscience education across the globe – results of the IUGS-COGE/IGEO survey. Episodes. – Int. Union Geol. Sci. 36 (1), 19–30. Kočárek, E. (1982): Základy didaktiky geologie. 1. vyd. – Stát. pedagog. nakl. Praha. Kočí, T. (2005): Učivo, metody, organizační formy a motivace
vyučování geologii s důrazem na environment v geologické
historii ČR. Společenstvo svrchnokřídové fauny příbojové
facie ve Velimi a jeho využití na ZŠ a odpovídajících ročnících
víceletých gymnázií. – 249 str. MS disert. práce, Pedagog. fak.
UK. Praha. Kočí, T. – Holcová, K. – Jirásková, K. (2016): Současný stav vyučování geologických věd na vyšším gymnáziu v ČR – dotazníkové šetření. In: Pavlasová, L. (ed.): Trendy v didaktice biologie – sborník abstraktů, 43. – Univ. Karl. Praha. Kočí, T. – Gašparič, R. – Buckeridge, J. – Kočová Veselská, M. – Šoster, A. (2024): The first record of a Konservat-Lagerstätten in which early post-settlement stages of fossil archaeobalanids (Cirripedia: Balanomorpha) are preserved. – Integrat. Zool. 19 (2), 200–223. Koubek, P. (2008): Geologie jako samostatný předmět. Metodický portál: Články [online]. 10. 09. 2008 [cit. 2024-05-24]. Dostupné z WWW: Krejčí, J. (1877): Geologie čili Nauka o útvarech zemských se zvláštním ohledem na krajiny Českoslovanské. Vlastním nákl. – knihtiskárna J. Otto. Praha. Kroufek, R. – Jáč, M. – Janštová, V. – Pražáková, M. – Čiháková, K. (2020): Výzkum v didaktice biologie, geologie a environmentální výchovy v České republice v letech 2008–2018. – Sci. Educat. 11 (2), 43–58. Lacina, M. J. (2023): Výuka geologie z pohledu laické veřejnosti. – Univerzita Karlova. Praha. Lewis, E. – Baker, D. (2010): A call For a new geoscience education research agenda. – J. Res. Sci. Teach. 47(2), 121–129. Lyell, C. (1872): Principles of Geology. 11. vyd. – Londýn. Marek, J. – Šarič, R. – Kácha, P. (2013): Joachim Barrande. Říkali mu jemnostpán. People called him gentle man. – Čes. geol. služba. Praha. Mihaljevič, M. – Ettler, V. – Šebek, O. – Strnad, L. – Chrastný, V. (2006): Lead isotopic signatures of wine and vineyard soils – tracers of lead origin. – J. Geochem. Explor. 88, 130–133. Němec, F. (1967): Klíč k určování nerostů a hornin. – Stát. pedagog. nakl. Praha. Orion, N. – Libarkin, J. (2023): Earth Science Education. In: Handbook of Research on Science Education 3, 692–716. – Taylor and Francis Ltd. New York. Pauk, F., ed. (1979): Didaktika geologických věd. 1. vyd. – Stát. pedagog. nakl. Praha. Reinke-Kunze, C. (1994): Alfred Wegener Polarforscher und Entdecker der Kontinentaldrift. – Birkhäuser Basel.
Berlín. Smrčka, V. – Mihaljevič, M. (2022): Depositing Skeletal
Remains in Czech and Moravian Ossuaries and Associated
Climatic Variations. – SSRN Electron. J. Suess, E. (1875): Das Antlitz der Erde. 3 Bände. – Tempsky und
Freytag. Praha, Vídeň, Lipsko. Švecová, M. – Matějka, D. (2017): Přírodní a kulturní dědictví
Ústeckého kraje: Náměty pro badatelskou činnost žáků základních a středních škol. 1. vyd. – 80 str. Naklad. Dr. Ženka.
Praha. Turanová, L. (2000): Didaktika geológie 1. Všeobecná didaktika geológie. – Univ. Komenského. Bratislava. Turanová, L. (2004): Didaktika geológie 2. Špeciálna didaktika
geológie. – Univ. Komenského. Bratislava. Turanová, L. – Bizubová, M. (2002): Didaktika geológie 3. Didaktika praktických cvičení z geológie. – Univ. Komenského.
Bratislava. Turanová, L. – Ružek, I. (2015): Didaktika geológie na Slovensku – história, súčasný stav a perspektívy. – Sci. Educat. 6
(1), 123–132. Uray, J. (2010): Chemische Theorie und mineralogische Klassifikationssysteme von der chemischen Revolution bis zur Mitte des 19. Jahrhunderts. Die Anfänge geologischer For-
schung in Österreich. Beiträge zur Tagung 10 Jahre Arbeitsgruppe Geschichte der Erdwissenschaften Österreichs. – Ber. Geol. Bundesanst. 45, 43. Ziegler, V. (1995): K výuce geologie podle nových rámcových učebních osnov o přírodě pro občanskou školu. – Biol. – Chem. – Zem. 4, 2, 81–83. Ziegler, V. (2001a): Příprava učitelů pro výuku základů geologických věd pro ZŠ a SŠ v České republice. In: Didaktika biologie a didaktika geologie, současnost a perspektivy. Sborník příspěvků mezinárodní konference, 25–28. – Univ. Karl. Praha. Ziegler, V. (2001b): Historický pohled na výuku geologických věd na základních a středních školách. – In: Didaktika biologie a didaktika geologie, současnost a perspektivy. Sborník
příspěvků mezinárodní konference, 178–184. – Univ. Karl. Praha.Literatura